#Compară #actul #juridic #normativ cu #actul #juridic #individual
Tema Teoria generala a dreptului:
Redactează un eseu structurat pe 60-70 rânduri (12 Times New Roman la 1,5 rânduri), în care să dezvolți, pe lângă idei și informații din alte surse, următoarele intercondiționări:
-compară categoriile de subiect colectiv de drept şi persoană juridică;
-explică diferența dintre conținutul şi obiectul raportului juridic;
-compară actul juridic normativ cu actul juridic individual;
-explică forța superioară a legii ca izvor de drept;
Compară actul juridic normativ cu actul juridic individual
Actul juridic este acea
manifestare de voința a unei persoane fizice sau juridice făcuta in scopul de a
produce efecte juridice. Daca actul juridic este emis de catre particular,
persoana fizica sau juridica, acesta va fi un act de drept privat,deci
individual, iar daca este facut de un funcționar public, in realizarea
competentelor pe care le are, actul va fi unul de drept public, va produce
efecte in domeniul public,in consecința fiind un act juridic normativ
autor SDI - articolul se preia doar cu link de întoarcere către postare
articol publicat integral in http://univ-danubius.blogspot.com/
Compară categoriile
de subiect colectiv de drept şi persoană juridică
In dreptul intern, statul apare ca subiect de drept mai întâi
in raporturile juridice de drept constituțional. Statul acorda cetățenie,
aproba renunțarea la cetățenie, retrage cetățenia, aproba stabilirea
domiciliului in Romania pentru cetățenii altor state. Statul apare totodată ca
subiect in raporturile de drept constituțional prin intermediul cărora se realizează
federația precum si in raporturile statului privit ca întreg si unitățile
administrativ teritoriale. Statul nu este o simpla persoana juridica, ci este o
persoana juridica "sui generis".
In raporturile de drept civil, statul participa
ca subiect de drept prin Ministerul Finanțelor.
In procesul de realizare a dreptului, participarea
organelor de stat - organele legislative, organele administrației, organele justiției
- se realizează in raport cu competenta rezervata prin Constituție si Legile de
organizare si funcționare a fiecărei categorii de organe precum si a fiecărui
organ in parte.
Investite cu competenta, organele statului
participa ca purtătoare ale autorității statale intr-un domeniu sau altul.
Ca subiecte de drept, organele statului îndeplinesc
cel puțin trei categorii de competente:
- exercitarea conducerii de stat, in diverse
domenii;
- soluționarea problemelor privind temeinicia si
legalitatea pretențiilor unor subiecte de drept fata de altele si
- asigurarea constrângerii de stat in cazurile
necesare, restabilirea ordinii de drept incalcate, recuperarea prejudiciilor.
Analizând participarea organelor de stat la
raporturile juridice rezulta ca drepturile lor fata de celelalte subiecte
constituie, in același timp si obligații ale lor fata de stat. Daca persoana
poate dispune de exercițiul dreptului
sau, in schimb organul de stat este obligat sa-si exercite drepturile.
Legea este izvorul formal
principal al dreptului, ce reprezintă regula socială obligatorie, stabilită de
autoritatea publică şi sancţionată de forţa publică. Actele normative au o
poziţie predominantă în sistemul izvoarelor dreptului, sunt izvoare de drept
precise, oficiale. Ca izvoare de drept create de organele publice investite cu
competenţe normative (Parlament, Guvern, Preşedinţie, organe administrative
etc.), actele normative cuprind norme general-obligatorii, fiind izvoare de drept
importante prin particularităţile pe care le reprezintă. Actele normative
reflectă schimbările rapide şi dinamice ale transformărilor sociale, pe de-o
parte, iar pe de altă parte, prin forma scrisă pe care o îmbracă, prin
caracterul general, obligatoriu, precis, precum şi prin mijloacele statale
specifice de publicitate, constituie garanţii de certitudine în raport de alte
izvoare de drept. Forţa superioară a legii ca izvor de drept reiese din
următoarele trăsături specifice, cum ar
fi:
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire